Skip to content

Το ψυχοεκπαιδευτικό πρόγραμμα 7+1 παραμύθια πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά σε μαθητές Α’ και Β’ Δημοτικού το 2020. Παρουσιάστηκε στο 2ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο στην Παιδική Ευημερία, καθώς και στο 14ο State of Art, Πανελλήνιο Συνέδριο Εφηβικής Υγείας/Ιατρικής. Έκτοτε διοργανώθηκαν ξανά και ξανά ομάδες παιδιών και ανάλογα με τη σύνθεση της κάθε ομάδας άλλαζαν, και οι δραστηριότητες.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα βασίζεται στις αρχές του θεραπευτικού παιχνιδιού συνδυαστικά με ψυχοεκπαιδευτικές τεχνικές και “δουλεύει” με διαφορετικό τρόπο τις ανάγκες της εκάστοτε ομάδας. Βασίζεται στο παραμύθι και το παιχνίδι.

Το παραμύθι περιέχει συμβολισμούς οι οποίοι, ερμηνεύονται διαφορετικά ανάλογα με το τι κουβαλά ο καθένας μέσα του. Είναι ένα ισχυρό εργαλείο που  βοηθά το παιδί να αντανακλά τα συναισθήματά του. Κατά τον Μπρούνο Μπέτελχαϊμ (ψυχολόγος, λόγιος, διανοούμενος και συγγραφέας) τα παραμύθια, αντιπροσωπεύουν την τάξη, αντί της εσωτερικής σύγχυσης του παιδιού (οι όροι Εκείνο, Εγώ και Υπερεγώ βρίσκονται ενσαρκωμένοι στα παραμύθια).

Το παιχνίδι από την άλλη, σύμφωνα με την Virginia Axline (ψυχολόγος και μια από τις πρωτοπόρους στη χρήση της παιγνιοθεραπείας), είναι το φυσικό μέσο αυτο-έκφρασης του παιδιού. Είναι η ευκαιρία του παιδιού να εξωτερικεύσει τα συναισθήματα του και να αναδομήσει τα δυσλειτουργικά μοτίβα της ζωής του. Γι΄αυτό το λόγο και επιλέχθηκαν αυτά τα δύο μέσα (το παραμύθι και το παιχνίδι) για τη δημιουργία αυτού του προγράμματος.

Η στοχοθεσία για την αρχική ομάδα παιδιών ήταν η:

-Ομαδικότητα
-Ψυχοκινητική Ανάπτυξη
-Επίλυση Συγκρούσεων
-Ανάπτυξη Ενσυναίσθησης
-Ανάπτυξη θεωρίας του Νου
-Διαχείριση Συναισθημάτων
-Διαχείριση Σχολικής Άρνησης

Με το τέλος του προγράμματος, τα παιδιά βελτίωσαν τις δεξιότητες λεπτής κινητικότητας και την έκφρασή τους.

Eπιλέχθηκαν αγαπημένα παιδικά βιβλία, που το καθένα πραγματευόταν κι άλλα ζητήματα όπως:

-Άουτς- Scamell Ragnhild
-Τα τρία μικρά λυκάκια-Ευγένιος Τριβιζάς
-Η αρπαγή της κότας Rodriguez Beatrice
-Ένας τοίχος στη μέση του βιβλίου-John Agee
-Τέλεια μέρα για νεύρα- Suzanne Lang
-Το μικρότερο χριστουγεννιάτικο δώρο-Peter Reynolds
-Το κάτι άλλο-Cave Kathryn

Στην τελευταία συνάντηση φτιάξαμε το δικό μας επιτραπέζιο, με ήρωες και περιπέτειες των αγαπημένων μας παραμυθιών. Μέσα από το επιτραπέζιο εκφράστηκαν οι φόβοι και οι ανησυχίες μας, καθώς και το ποια είναι τα στηρίγματά μας και τι μας κάνει χαρούμενους!

Τρόπος κατασκευής επιτραπέζιου παιχνιδιού

Υλικά:
1 λευκό χαρτί κάνσον
μαρκαδόροι-ξυλομπογιές-μολύβια
Πιόνια
1 ζάρι

Στο χαρτόνι τα παιδιά ή εσείς σχεδιάζετε τη διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσουν οι ήρωες μας. Έπειτα τα παιδιά είτε ένα-ένα με τη σειρά, είτε όλοι μαζί, σε συμφωνία, φτιάχνουν στα τετραγωνάκια της διαδρομής παγίδες-εμπόδια, αλλά και βοήθειες-συμμάχους (π.χ. ο Ρούνι-Ρούνι σου έδειξε μια παράκαμψη. Προχώρα 2 τετράγωνα). Νικητής είναι ο παίχτης που θα τερματίσει πρώτος.

Αναστασία Κούρτη,

Ειδική Παιδαγωγός MSc,
εκπ. Παιγνιοθεραπεύτρια